reklama

Ako som sa po cesko-slovensky ucil

Cesi prave zachranuju svou cest na nemeckym stadione utocic na Talianu. Jako spravny fanousek zpivam si „Byla bitva, byla tam u Solferina…” a vzpominam ako som k cestine/slovencine kracel. Zacatky bychom museli hledat jeste v stredoveku kdyz si Mieszko I bral za zenu Doubravku, Boleslavovu dceru…

Písmo: A- | A+
Diskusia  (52)
Doubravka
Doubravka (zdroj: J. Matejko)

 Dlouhu dobu sme mluvili spolocnou reci. Pak nas Cesi trocku predbehli, a to natolik, ze Polaci pouzivali cestinu kdyz chteli zbalit zenu. Kvuli Lucemburkom a Habsburkom sme sa trosku pohadali. Az nasi pradedove rozhodli ze budou pouzivat ruznych reci.
Tato temna doba nasych vztahu skoncila importem kosmetiku pro celou Stredni Evropu. Znamost cestiny / slovenciny pokrocila v polskem narode na uroven: „pena na holenie – pro citlivou pokozku/pena na holenie – pre citlivu pokozku”.
Cestina/Slovencina mam pripadala velmi prijemna a taky (neurazte sa) smesna. Pozitivne pocity rostly ako z vody kdyz nam tu v TV davali ceske serialy. Dodnes vzpominam ako som neprisel o zadnej dil Chaluparu nebo Arabeli. Myslim, ze prave tehdy som infekoval svou dusi cesko-slovenskym bakcilem. Na Krtka a Rakosnicka ani nevzpomenem:-)
Preslo rada let, trosku som dospel. Jednou v rozhlase som pocul Jaromira Nohavicu a tak to zacelo. Pak uz bol Pokec na Nohavicovych strankach. Stretnutie s prima partickou. Cesi, Polaci ale hlavne jedna ukecana Slovenka. Vobec som nerozumel az na ten okamzik kdyz sme si pak udelali z kamaradem moravskou anabasis a zastavili sme sa v hospode U Kovarny ve Zline. Moravsky vrabec, a cernohorske pivo zaceli delat zazraky. Prvni pullitr zpusobil, ze som zacel rozumiet ceske kamaratke, druhy, treti a ctvrty mi znasobnily zasobu cesky slov a kdyz som si dal na zaver slivovici uz som vyslovoval ceske „r z hackem” ako „krteny Vltavou Prazak”.
Jeste nekolik navstev v hospode a mozna bych prave ted vykladal na Karlove Universite ceskou literaturu, bohuzel osud mi postavil na ceste tuto slovensku kamaratku. Tysice smsek, rozhovoru a netovych srazu melo svuj vysledek. Stratil som sa v tom a stal som sa Cecho-Slovak.
Ted vas otravujem tou prapodivnou reci na blogu. V pripade kdyby sa to nekomu nelibilo muze za to len Cernohorsky Pivovar, Pan Jelinek a moje slovenska kamaratka:-)

P.S. : Cesi prohrali, ale ja som vyhral:-)))

Grzegorz Grabowski

Grzegorz Grabowski

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Kdo jsem? Doufam , ze mi to pomuzete zjistit... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu